فرش باغی»: از نقش «فرشی از عرش» تا طرح «عرشی بر فرش» (بررسی تطبیقی مفهوم تمثیلی بهشت در فرش با باغ ایرانی)

نویسندگان

  • انصاری, مجتبی دانشگاه تربیت مدرس
  • بمانیان, محمدرضا دانشگاه تربیت مدرس
  • محمودی نژاد, هادی دانشگاه تربیت مدرس
  • پورجعفر, محمدرضا دانشگاه تربیت مدرس
چکیده مقاله:

Iranian carpet has an allegorical and symbolic sense of heaven and heaven-like gardens which is similar to the descriptions in the Holy Qoran, yet the existing plans and sketches in heaven-like carpets are proportionate to Iranian garden’s design and architecture (especially the Char-Bagh) in the way that it draws an everlasting picture of infinite world and heaven gardens in this world. In Islamic culture the growing path of human is from carpet to the empyrean, human beings come to the world on the carpet and fly to the empyrean and in its highest levels they lean on the best carpets made of silk in the heaven. Based on this research, it has been shown that an allegorical concept of heaven and its gardens in Iranian carpet can be found completely, which are full of Islamic gardens showing the high potentials of Iranian carpet designers in drawing and designing heaven’s spiritual concepts to weave the strings in a way that they deserve the holy concepts and remind us the everlasting heavens which ties us up to the infinite existence of it.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی تطبیقی الگوی طراحی فرش های طرح باغی و باغ های ایرانی دوره صفویه و قاجاریه

In Islamic culture, "garden" is a manifestation of heaven in appearance, So the carpet and garden are the mirrors of heaven. In this research, the design patterns of Iranian garden and  garden carpets in Safavid and Qajar period are identified and compared with each other. The goal of this research is to investigate the interactions of form, geometry and patterns of design in gar...

متن کامل

هندسه مشترک در باغ و فرش ایرانی

هنرهای ایران دارای طیف گسترده‌ای می‌باشد اما آنچه در این مقاله موردنظر است هنرهای تزئینی-کاربردی در بین هنرهای ایرانی است که ازجمله آن‌ها هنر باغ سازی و فرش‌بافی ایرانی می‌باشد. هندسه نیز از دیرباز در هنر و معماری سرزمین ایران کاربردهای فراوانی داشته‌است. هنرمند معمار نیز در فرایند طراحی باغ ایرانی از هندسه به گونه‌های مختلف استفاده کرده‌است. این تحقیق بر آن است که با تحلیل تعدادی از باغ‌ها و ف...

متن کامل

درخت نقشی بر فرش رویی بر عرش

Since ancient times, “Tree” has been the focus of attention as a symbol, in works of art. In Mesopotamia and later in Iran, this symbol was known as a holy tree or tree of life as early as 3500 BC, and was delineated in different shapes. After the advent of Islam, this symbol prevailed in works of art; However, no longer as a mythological holy tree but rather standing for heavenly b...

متن کامل

بازخوانی نظام معماری باغ ایرانی در باغ- فرش ایرانی با تأکید بر نظریه بوم‌شناختی ادراک محیط

In Persian culture, carpet is the most important formal image expression of “Garden”, next to its architectural manifestation. Nowadays, while the historical gardens have already been destroyed by nature or man and lack of documents is dominant, garden’s representation in garden-carpets enables researchers to study the history of Persian gardens. This paper, analyzes Persian g...

متن کامل

مطالعه تطبیقی فرش فرانسه با فرش دوره گوبلن کرمان

The French elements and motifs have been entered to Iran art through building moldings. Meanwhile, importing postcards and chocolate boxes having European stencils ,have had important role at stencils of carpet .At the period of Gublan in Kerman province ,by the request of America for using French Golfrang and Gublan,the structure and elements of Kerman carpet was influenced by Aubusson and Sav...

متن کامل

گفتمان باغ در فرش صفوی

Regardless of its architectural features, garden is one of the key concepts in Persian art history from the ancient times to the Islamic period with a significant role in different arts, especially in architecture, from conceptual, formal and also contents-based points of view. The main aim of this research is a comprehensive study of garden concept and its significant role in Safavid art an...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 8

صفحات  107- 124

تاریخ انتشار 2008-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023